Przedstawiam kolejne zestawienie danych miesięcznych zbieranych przez licznik zamontowany przy drodze rowerowej na al. Mickiewicza, przy ul. Piotrkowskiej. Dane te odnoszą się do średniej liczby rowerów zliczonych w ciągu doby i przebiegu ruchu w ciągu doby. Wartości średnie i wykresy powstały po wyczyszczeniu danych z wartości godzinnych niewiarygodnych, spowodowanych przez sztuczne nabijanie wyniku i anomalii spowodowanych dojazdami i powrotami z Łódzkiej Masy Krytycznej.
Ruch rowerowy przy liczniku w lutym
Po wyeliminowaniu dziesięciu dni, w które zdarzały się przypadki fałszowania wyniku, otrzymujemy wykres jak powyżej. Widać na nim mniejszy ruch w weekendy (soboty 4 i 18 lutego), jak również anomalie negatywne (poniedziałek 12, piątek 17 po opadach śniegu 15 lutego) i pozytywne (piątek 24 lutego, kiedy odbywała się masa krytyczna, następująca po nim sobota oraz kolejny poniedziałek 27 lutego). Trudno na podstawie uzyskanych danych wyciągać wnioski o początku przedwiosennego wzrostu ruchu, choć nie wykluczone że mamy z nim do czynienia po 22 lutego.
Średnia dobowa dla obu kierunków: 198 rowerów (75% wyniku dla stycznia: 263)
- dla jadących w kierunku wschodnim: 106 rowerów (73% wyniku dla stycznia: 146)
- dla jadących w kierunku zachodnim: 92 rowery (79% wyniku dla stycznia: 117)
Jak widać, potwierdza się ogólna prawidłowość, że więcej rowerzystów przejeżdża przez ten punkt w ciągu doby w kierunku do Piotrkowskiej, niż w kierunku do Retkini. Nie ma prostej symetrii jeżeli chodzi o ruch na tym odcinku drogi rowerowej.
Średnia dla dwóch godzin porannych (7.00-9.00) w lutym: 25 rowerów
-w lipcu, październiku (na podstawie pomiarów przeprowadzonych w trzy dni): 235 rowerów
Średnia dla dwóch godzin popołudniowych (15.00-17.00) w lutym: 35 rowerów
Ruch w ciągu tych samych godzin 8 lipca: 189 rowerów
-12 lipca: 416 rowerów
-4 października: 324 rowery
Przy założeniu, że przebieg ruchu w ciągu doby jest podobny, a wartości dla poszczególnych godzin - proporcjonalne, można ocenić iż poranny ruch rowerowy w lutym stanowi 11% ruchu w "sezonie", natomiast ruch popołudniowy to od 8 do 18% ruchu z lipca-października (zimą pozostaje minimum 8% ruchu).
Przy analizie przebiegu dobowego potwierdza się występowanie dwóch szczytów: porannego między godziną 7 a 9 i południowo-popołuniowego między 14 a 18, z kulminacją między 16 a 17. Zauważalna jest różnica zarówno w wysokości obu szczytów, jak i ich rozciągłości. Po 14 trwa przez cztery godziny. Można się domyślać, że wynika to z nałożenia się powrotów z pracy na w ogóle większą aktywność związaną z podróżami "na miasto" (spotkania, załatwianie sprawunków itp.).
W przebiegu dobowym zaznaczają się dwa momenty, kiedy kierunek "słabszy", z centrum na Retkinię przeważa: po godzinie 8, i 21 (do północy). Tylko przewagę wieczorną można próbować wytłumaczyć powrotami z miasta, poranny przypadek trudniej wyjaśnić.
O co chodzi z tym "fałszowaniem wyników"?
OdpowiedzUsuńCzy wiadomo kiedy możemy się spodziewać przejścia na pętle indukcyjne?
warto notować temp. i fakt braku lub występowania opadów w danym dniu, to też może tłumaczyć fluktuacje w ruchu
OdpowiedzUsuń@Marcin - chodzi po prostu o sztucznie nabijane wyniki, nie przez przejeżdżających obok licznika rowerzystów. Nie wiem, kiedy wykonawca zamontuje pętle. Myślę że w tym miesiącu lub w kwietniu.
OdpowiedzUsuń@Patrycja - prrroszę bardzo!
http://www.wunderground.com/history/airport/EPLL/2012/2/1/MonthlyHistory.html?req_city=NA&req_state=NA&req_statename=NA
Wiecie co się stanie kiedy zabraknie miejsca na kolejną cyfrę w liczbie rowerów które przejechały w danym roku? Jak przypuszczam w połowie roku powinien pojawić się taki problem... rozumiem ze wtedy zacznie zegar liczyć od zera:) a radni będą mieli nielada uciechę że tak mało rowerów przejechało
OdpowiedzUsuń1. Nie przypuszczam, aby przed końcem roku dolny wyświetlacz osiągnął sumaryczną liczbę dla roku równą 999 999, a tyle może wyświetlić najwięcej.
OdpowiedzUsuń2. Nie wiem, na czym oparte jest przypuszczenia, iż radni mieliby uciechę "że tak mało rowerów przejechało".