czwartek, 18 kwietnia 2013

Propozycje udogodnień w strefie centralnej

Jeżeli nawet poprzedni wpis był science-fiction, to poniżej prezentuję propozycje udogodnień do wprowadzenia w bieżącym roku. Propozycje te przekazałem wiceprezydentowi Radosławowi Stępniowi i dyrektorowi Grzegorzowi Nicie w dniu 31 stycznia bieżącego roku (przed podjęciem przeze mnie decyzji o złożeniu wypowiedzenia umowy o pracę w Zarządzie Dróg i Transportu). Uważałem je za plan minimum do realizacji w 2013 roku (miejsca oznaczone numerami od 3 do 16 na mapie, kolejne numery to rozwiązania do wprowadzenia w 2014 i kolejnych latach).

  1. Kompletne zestawienie z wizualizacjami (część opisowa)
  2. Objaśnienie i tabela zbiorcza z propozycjami udogodnień do wprowadzenia w latach 2013-2014 i następnych

Propozycje na 2013 rok

Dopuszczenie jazdy pod prąd (bez kontrapasa)
3. Kamińskiego od Kołłątaja do Uniwersyteckiej
4. Mała
5. Mielczarskiego
6. Moniuszki
9. Piramowicza
10. Roosevelta
11. Skorupki od Wólczańskiej do Stefanowskiego
12. Sosnowa od Milionowej do Senatorskiej
Opinia Wydziału Inżynierii Ruchu ZDiT:
Rowerzyści pomiędzy parkującymi samochodami a będącymi w ruchu?
Bardzo niebezpieczne! Zdecydowanie NIE!
 
Moja odpowiedź:
Organizacja ruchu powszechnie stosowana w Europie, w tym coraz częściej również w Polsce. Załączam opinię z Gdańska na temat bezpieczeństwa stosowania takiego rozwiązania.
Proponowana organizacja mogłaby zostać również wprowadzona na odcinkach ulic Podrzecznej i Drewnowskiej pomiędzy ulicami Zgierską a Zachodnią i na jezdni pl. Kościelnego.

Pas ruchu dla rowerów + śluza do skrętu na dwa
7. Narutowicza od Kilińskiego do POW
Opinia Wydziału Inżynierii Ruchu ZDiT:
Obecne rozwiązanie jest lepsze.
Moja odpowiedź:
Trudno nazwać lepszym rozwiązanie, wg którego rowerzysta chcąc skręcić w lewo musi wjechać na torowisko tramwajowe na skrzyżowaniu, na którym następuje zwężenie jezdni.
Proponowane rozwiązanie mogłoby zostać włączone w powstający projekt przebudowy skrzyżowania (wstępnie możliwość taką omówiono z projektantem, Wojciechem Sobolewskim).

Pasy ruchu dla rowerów do jazdy na wprost
8. Nowomiejska na północnym wlocie skrzyżowania z Ogrodową
14. Sterlinga na północnym wlocie skrzyżowania z Jaracza
Opinia Wydziału Inżynierii Ruchu ZDiT:
Ad 8. Jak mają zachować się rowerzyści, którzy skręcają w lewo lub w prawo? Lepszym rozwiązaniem jest śluza dla rowerów.
Ad 14. Na tym skrzyżowaniu ma być sygnalizacja świetlna. Projekt organizacji ruchu jest opisany w innym opracowaniu.
Moja odpowiedź
Ad 8. Rowerzyści skręcający w lewo lub w prawo zajmowaliby właściwy pas ruchu ogólnego. Śluza może być dobrym rozwiązaniem, ale tylko na szerokości lewego pasa ruchu, żeby rowerzyści nie blokowali pojazdów skręcających w prawo na zielonej strzałce. Wówczas i tak potrzebny byłby biegnący środkiem pas doprowadzający do śluzy, żeby wykluczyć jazdę przy krawężniku i przeplot z pojazdami skręcającymi w prawo.
Ad 14. Realizacja projektu nie jest określona w czasie, a w tym przypadku chodzi o doraźne rozwiązanie wprowadzone za pomocą oznakowania poziomego i zmiany jednego znaku pionowego. 

Kontrapasy
13. Stefanowskiego od Radwańskiej do Skorupki
15. Tuwima od Piotrkowskiej do placu Komuny Paryskiej i na zachodnim wlocie skrzyżowania z Kilińskiego
16. Zgierska na zjeździe na parking przy targowisku „Dolna”
Opinia Wydziału Inżynierii Ruchu ZDiT:
Ad 13. Parkowanie odbywa się na jezdni. Nie pozwalają przepisy na takie rozwiązanie.
Ad 15. Parkowanie na jezdni. Nie można zrealizować propozycji.
Ad 16. Po co? Jak dalej ma jechać rowerzysta?

Moja odpowiedź:
Ad 13. TI [Wydział Inżynierii Ruchu ZDiT] powołuje się na wadliwy zapis z załącznika do rozporządzenia brzmiący: Na odcinku jezdni, na którym wyznaczony został pas dla rowerów, należy wyeliminować zatrzymywanie pojazdów. Zatrzymanie pojazdu wg Prawa o ruchu drogowym to unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające nie dłużej niż 1 minutę, oraz każde unieruchomienie pojazdu wynikające z tych warunków lub przepisów. Ergo, na odcinku jezdni, na którym wyznaczony został pas dla rowerów skutecznie można wyeliminować zatrzymywanie pojazdów nie dopuszczając do wjazdu pojazdów (w tym rowerów!) na ten odcinek jezdni.
Ad 15. Abstrahując od wywodu zamieszczonego powyżej, kontrapasy miałyby powstać na odcinkach, gdzie nie ma miejsc postojowych na jezdni.
Ad 16. Potrzeba kontrapasa została uwidoczniona na mapie na str. 72 części opisowej. Bez tego kontrapasa nie będzie można legalnie skręcić na rowerze z drogi dla rowerów w ul. Zgierskiej w południowy odcinek ul. Zgierskiej inaczej niż zjeżdżając na jezdnię i przeplatając się z trzema (!) pasami ruchu na odcinku od ul. Kominiarskiej do skrętu w kontynuację ul. Zgierskiej. Kontrapas jest niezbędny, aby prawidłowo zaczął działać również dla relacji północ-południe planowany do utworzenia przejazd dla rowerzystów przez ul. Zgierską przy targowisku „Dolna”.

1 komentarz:

  1. "Opinia Wydziału Inżynierii Ruchu ZDiT:
    Rowerzyści pomiędzy parkującymi samochodami a będącymi w ruchu?
    Bardzo niebezpieczne! Zdecydowanie NIE! "

    Moja opinia:

    Samochody pomiędzy ludźmi poruszającymi się pieszo i na rowerach? Bardzo niebezpieczne! Zdecydowanie NIE!

    OdpowiedzUsuń