Wyjaśnienie: W sześciu punktach prezentuję idee francuskiej szkoły rozwoju transportu rowerowego. Szczegółowe rozwinięcia tych idei miałem okazję poznać przed rokiem podczas wyjazdu studyjnego. Nie wszystkie z poniższych rozwiązań są poprawne, te które należałoby skorygować zaznaczyłem na czerwono.
Po pierwsze: Swoboda organizacji ruchu rowerów
swoboda wjazdu rowerem:
"Sauf" - "z wyjątkiem". Bordeaux, fot. Marcin Hyła
również na bardzo wąskich ulicach:
Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
Fot. Marcin Hyła
Paryż, fot. Marcin Hyła
Nantes, fot. Marcin Hyła
Bordeaux, fot. Marcin Hyła
Paryż, fot. Agata Kowalska
również gdy nie ma wyznaczonego "pod prąd" pasa ruchu dla rowerów:
Bordeaux, fot. Marcin Hyła
ruch rowerów na buspasach:
Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
Wąski buspas w Bordeaux, fot. Marcin Hyła
Paryż, fot. Marcin Hyła
Paryż, fot. Marcin Hyła
Paryż, fot. Marcin Hyła
Buspas pośrodku Boulevard de Montparnasse w Paryżu, fot. Marcin Hyła
Buspas na lokalnej ulicy w Nantes, fot. Marcin Hyła
dopuszczenie jazdy po chodniku:
Fot. Marcin Hyła
dopuszczenie przejeżdżania wzdłuż po przejściu dla pieszych:
Fot. Marcin Hyła
jazda na czerwonym:
W trakcie wyświetlania czerwonego sygnału dla innych pojazdów, kierujący rowerami mogą wyjechać za sygnalizator i skręcić w prawo. Nantes, fot. Marcin Hyła
W Bordeaux zostało to dopuszczone za pomocą specjalnego sygnalizatora. Fot. Daniel Chojnacki
W Tours zaś możemy jechać rowerem na wprost jezdnią obsługującą miejsca postojowe również wtedy, gdy sygnalizator dla samochodów wyświetla czerwony sygnał, o ile oczywiście z poprzecznej ulicy nie wyjeżdża żaden pojazd. Fot. Marcin Hyła
Po drugie: Różnorodność i powszechność infrastruktury rowerowej
wydzielone drogi rowerowe:
Wprowadzenie drogi rowerowej w uliczkę parkingową. Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
"pasościeżki":
Odcinek na wlocie w rondo separowany w celu ochrony przed zajeżdżaniem drogi rowerzystom. Nantes, fot. Marcin Hyła
Jednokierunkowy pas dla rowerów, z separatorami w skrajni, które stanowią niebezpieczną przeszkodę zwłaszcza w przypadku wymijania się z rowerzystami jadącymi - jak ten pan - pod prąd. Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
pasy:
Nantes, fot. Marcin Hyła
Pas po lewej stronie jezdni jednokierunkowej. Paryż, fot. Marcin Hyła
znaki poziome prowadzące rowerzystę po jezdni:
Wskazanie najbezpieczniejszego toru jazdy po rondzie - środkiem pasa. Nantes, fot. Marcin Hyła
Znaki przeprowadzające przez skrzyżowanie. Paryż, fot. Marcin Hyła
"Sierżanty". Paryż, fot. Marcin Hyła
przejazdy dla rowerzystów:
Nantes, fot. Marcin Hyła
śluzy rowerowe:
Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
Odmiana śluzy rowerowej - przed przejściem dla pieszych. Fot. Agata Kowalska
nie-wiadomo-co:
Czyli nieudana śluza rowerowa do jazdy na wprost. Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
Po trzecie: ułatwianie parkowania rowerem
parkingi przy węzłach przesiadkowych:
Nantes, fot. Marzena Mila-Kortas
parkingi w budynkach biurowych:
Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
garaż w staromiejskiej kamienicy:
Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
Po czwarte: Ośrodki wspierające rozwój transportu rowerowego
Dom Rowerowy w Bordeaux, w którym mieszkańcy mogą wypożyczyć za darmo rower, maksymalnie na cztery miesiące, z możliwością dwukrotnego przedłużenia (w sumie, do roku). Fot. Daniel Chojnacki
Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
Prowadzony przez organizacje pozarządowe Miejski Ośrodek Transportu Alternatywnego w Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
Po piąte: Zaludnienie ulic
uspokojenie ruchu, podkreślenie prymatu ciągu pieszego:
Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
uspokojenie ruchu:
Paryż, fot. Agata Kowalska
wyniesione przejścia dla pieszych, obszary skrzyżowania:
Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
Bordeaux, fot. Marcin Hyła
bariery dla samochodów, nie dla ludzi:
Bordeaux, fot. Marcin Hyła
Zabezpieczenie przed parkowaniem, fot. Marcin Hyła
Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
atrakcyjna miejska przestrzeń publiczna:
Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
Plac przed dworcem kolejowym w Bordeaux, obsługiwanym również przez kolej dużych prędkości. Jak to napisał Marcin Hyła (autor fotografii): najpierw rowery, później tramwaj, później autobusy i taksówki i dopiero gdzieś na horyzoncie prywatne samochody
ulica zaprojektowana dla mieszkańców, wspólnie z mieszkańcami:
Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
Po szóste: Rzeczywiste uprzywilejowanie transportu zbiorowego
sposób zagospodarowania przekroju ulicy - wydzielone torowisko tramwajowe:
Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
strefa piesza z dopuszczonym ruchem tramwajów i rowerów, strzegą jej rogatki:
Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
integracja nie musi oznaczać chaosu i blokowania transportu zbiorowego:
Bordeaux, fot. Daniel Chojnacki
Tytułem obszernego uzupełnienia - żywe obrazy, nagrane podczas jazdy rowerem: Przejażdżka po Bordeaux (2 filmy):
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz