środa, 4 kwietnia 2012

Zasady pracy sygnalizacji świetlnej z wideodetekcją

Ze sporym poślizgiem czasowym, przekazuję do wiadomości publicznej informacje, jakie uzyskałem podczas spotkania z panem Romanem Balcerem z firmy ZIR-Systemy Sterowania Ruchem, przedstawicielem wykonawcy wideodetekcji na naszych drogach rowerowych. Informacje te są pomocne do prawidłowej interpretacji pracy wideodetekcji i sygnalizacji świetlnej oraz do zgłaszania uwag i propozycji mających na celu ulepszenie tej pracy.
  1. Pola detekcji obejmują tylko połowę szerokości drogi rowerowej, mimo że wideodetektory rozpoznają kierunki jazdy. Nie byłoby więc prawdopodobieństwa aktywacji sygnalizacji przez rower zjeżdżający ze skrzyżowania. Ustawienie to wzięło się z potrzeby wyeliminowania wzbudzania przez pieszych, którzy skracali sobie drogę ścinając dojście przez drogą rowerową. Niemniej, potrzeba takiego ustawienia występuje tylko tam, gdzie w bliskiej odległości mamy poprzeczny chodnik i przejście dla pieszych. Będę domagał się ustawienia pola detekcji na szerokość całej drogi rowerowej wszędzie tam, gdzie droga najazdu i dojścia do przejazdu dla rowerzystów i przejścia dla pieszych jest długa i prosta, a więc występuje nieznaczne ryzyko aktywacji wideodetekcji przez pieszych pojawiających się na drugiej (nie objętej obecnie polem detekcji) połowie drogi rowerowej.
  2. Sygnał sterownika (i podświetlenie na przycisku) pojawia się z opóźnieniem 2-3 s. Podobno zostało to wprowadzone na wniosek policji. Jest to kolejne działanie, które niweczy korzyści z montażu wideodetektorów. Podobnie jak w poprzedniej sprawie, będę domagała się usunięcia tego opóźnienia
  3. Detekcja działa w ten sposób, że wykrycie roweru jest sygnalizowane włączeniem czerwonej diody w wideodetektorze na górze (świeci się tak długo, jak długo porusza się rowerzysta) i podświetleniem przycisku. Przycisk nie musi być podświetlony przez cały czas oczekiwania, aby rowerzysta otrzymał zielony sygnał w odpowiedniej fazie cyklu - podświetlenie może wyłączyć się po 2 sekundach (np. w trybie awaryjnym, po dotknięciu przycisku przy niewykryciu przez wideodetektor).
  4. Użytkownicy dróg rowerowych proszeni są o wyrażenie opinii, czy zastosowane trzy-cztery zasady programowania sygnalizacji na przejazdach dla rowerzystów są odpowiednie i ewentualnie którą zasadę preferują. Jako przykłady zastosowania różnych zasad zostały przedstawione skrzyżowania:
    • al. Mickiewicza z ul. Żeromskiego - rower otrzymuje zielony sygnał dopiero wtedy, gdy można włączyć go jednocześnie na obu przejazdach przez jezdnie,
    • ul. Karolewskiej z al. Włókniarzy - zielony sygnał jest włączany na przejeździe przez jedną jezdnię, niezależnie od możliwości lub niemożliwości jednoczesnego włączenia na przejeździe przez drugą jezdnię,
    • rondo Inwalidów - rozległe skrzyżowanie z przejazdami dla rowerzystów dookoła,
    • ul. Rokicińskiej z ul. Hetmańską (lub na odwrót).
    Czas na zgłoszenie uwag, które zostaną wprowadzone przez wykonawcę, mamy do 30 maja. Wszelkie uwagi dotyczące pracy sygnalizacji na przejazdach dla rowerzystów można zgłaszać wysyłając wiadomość na adres rowery@uml.lodz.pl
  5. Obowiązuje zasada "raz", którą można przetłumaczyć jako "Ty musisz się zgłosić raz".
  6. Kolejną zasadą jest "krawężnik - krawężnik".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz